Bart Weijers begon zijn loopbaan in wonen in 1975 bij groothandel Vihamij Buttinger en maakte in 1978 de overstap naar Ucosan Sanitair. Gedurende 16 jaar was hij verantwoordelijk voor Ucosan in Nederland. In 1996 werd hij alg.dir. van Almat Keukens in Oisterwijk. In 1990 was hij een van de initiatiefnemers achter de Vereniging Comfortabel Wonen waarvan hij sinds 1997 voorzitter is. Sinds 2003 is hij werkzaam bij AMWEKO BV, het in de afbouwbranche gespecialiseerde direct marketing adviesbureau. Voor meer informatie kijk op www.amweko.nl


Het succes van uw bedrijf ligt in uw eigen handen.

Enige tijd geleden gingen mijn echtgenote en ik op stap om een nieuwe vloer uit te zoeken voor onze woonkamer. De ervaringen, gezien vanuit marketing oogpunt, wil ik u niet onthouden. Vooraf wil ik u nog wel verklappen dat wij geen shoppers zijn die een paar zaterdagen uitttrekken voor een dergelijke aankoop. Snelle beslissers dus die bij het juiste product met het passende voorstel en het beoogde resultaat als klant binnen te halen zijn.

De eerste zaak die wij bezochten was op de eerste verdieping gevestigd van een woonwinkelcentrum. Dergelijke locaties zijn kostbaar voor wat betreft de huur en vragen hoge omzetsnelheden om goed uit de kosten te komen. De trap stopte min of meer voor een bijna manshoge balie waarachter een aantal verkopers druk waren met... ja, met wat eigenlijk. Op onze vraag of we even rond mochten kijken kwam een lauwe reactie... ”ja hoor en als u vragen heeft kom dan gerust even naar deze balie terug”. Na een kwartiertje onze ogen de kost te hebben gegeven en onze gezamenlijke keuze helder begon te worden waren we nog steeds alleen aan het rondlopen. Niemand die even kwam kijken, vragen of we wellicht koffie wilde of anderzins. Ik liep maar eens naar de balie en met moeite kwam er een verkoper overeind. U raadt het al... de koop is hier niet gesloten. Van enige interesse in onze wensen was nauwelijks wat te bespeuren en op enkele vragen kwamen halve antwoorden.

Helaas moesten we dus naar een tweede zaak die enigszins afgelegen op een industrieterrein gevestigd is maar wel met een fiks assortiment en een ruim opgezette goed verzorgde showroom. Toevallig had deze winkel een flinke advertentie gezet in het regionale weekblad waarin opgeroepen werd de winkel te bezoeken wegens een permanente vloerenshow. Een jongedame van pakweg 16 jaar bleek de enige aanwezige medewerkster te zijn en van de materie niet veel kaas te hebben gegeten. Een raadsel waarom deze jongedame op zaterdag alleen in een showroom gezet wordt maar waarschijnlijk een dochter van de baas die een zakcentje moet / wil bijverdienen. Op onze vraag of er ook iemand was die onze vragen kon beantwoorden kregen wij als reactie... ”Pappa is even weg maar komt later vanmiddag weer terug. Kunt u dan nog even terugkomen”? Onze reactie dat Pappa ons dan wellicht even zou kunnen bellen kwam niet echt over want naar ons tel.no werd niet gevraagd. U raadt het al... de koop is hier ook niet gesloten.

Als marketeer jeuken mijn handen bij dergelijke ervaringen die helaas eerder regel dan uitzondering zijn. Ook in de keuken- en badkamerbranche komt dit of soortgelijk klantonvriendelijk én bedrijfsbedreigend gedrag met schering en inslag voor.

De mooie zaak werd een waardeloze investering omdat Pappa niet gezorgd had voor goede bezetting. En zelfs de minste instructie was kennelijk niet achter gelaten want wanneer gevraagd was naar ons adres en tel.no had Pappa alsnog kunnen scoren. Een belletje om een afspraak te maken en wij waren niet op zoek gegaan naar een derde winkel. Hoeveel klanten zou Pappa deze en andere zaterdagen missen?

Hoe het ook kan mochten wij ervaren in de derde zaak. Vriendelijke ontvangst, kopje koffie, uitgebreide voorlichting, leuke onderhandeling over de prijs en een prima gevoel bij koper en verkoper van een goede deal.

Als je nu nog eens nadenkt over de aanpak van deze derde zaak dan heeft men eigenlijk niet echt iets bijzonders gedaan. Men doet gewoon het werk met plezier, stellen zich klantvriendelijk op, laten zien dat er vakkennis aanwezig is en weten op de klant het gevoel over te brengen “hier is mijn aankoop in goede handen”. In bouw en afbouw is dan natuurlijk nog van groot belang dat “het goede gevoel” omgezet wordt in een goede prestatie maar inmiddels kan ik u vertellen dat de vloer keurig op tijd werd geleverd, goed gelegd is en wij met heel veel plezier op deze aankoop terug kijken. Dat deze zaak inmiddels aan een aantal van onze vrienden een vloer heeft kunnen leveren is een logisch gevolg van een prima prestatie. En dat blijft toch de belangrijkste krantentrekker.

Wilt u reageren mail dan naar bcweijers@amweko.nl