Bart Weijers begon zijn loopbaan in wonen in 1975 bij groothandel Vihamij Buttinger en maakte in 1978 de overstap naar Ucosan Sanitair. Gedurende 16 jaar was hij verantwoordelijk voor Ucosan in Nederland. In 1996 werd hij alg.dir. van Almat Keukens in Oisterwijk. In 1990 was hij een van de initiatiefnemers achter de Vereniging Comfortabel Wonen waarvan hij sinds 1997 voorzitter is. Sinds 2003 is hij werkzaam bij AMWEKO BV, het in de afbouwbranche gespecialiseerde direct marketing adviesbureau. Voor meer informatie kijk op www.amweko.nl


Is Google over zijn hoogtepunt heen?

Discussie hoeft er niet gevoerd te worden welke internet zoekmachine het belangrijkste is voor de Nederlandse markt. Veruit aan de top is dat Google met 91% en de no 2, Ilse, komt op een enorme afstand om de hoek met slechts 5%. Toch is de kop van deze column een minder gekke gedachte dan dat zo op het eerste gezicht het geval lijkt.

Wist u bijvoorbeeld dat degene die via Google iets zoekt op het internet in heel veel gevallen niet verder kijkt dan de eerste 5 sites, de zogenoemde organische resultaten, die bovenaan de lijst staan. Uitvoerig onderzoekt leert dat de 1e, 2e en 3e positie vrijwel altijd worden bekeken, dus in 100% van de gevallen.
Bij de 4e positie zakt dat al naar 85% en bij de 5e positie is het nog maar 60%
Op de 6e, 7e en 8e positie gaat nog zo'n 50% kijken en bij de 9e en 10e positie kijkt nog maar 25%. Komt u site niet bij de eerste 10 voor dan is het kommer en kwel. Ander recentelijk onderzoek leert dat maar liefst 48% niet eens verder kijkt dan het eerste scherm en eerder een ander zoekwoord intoetst als niet direct gevonden wordt wat men zoekt. Om in het rijtje van de eerste 10 te komen moet een fikse investering gedaan worden bij buro's die er in gespecialiseert zijn om te zorgen dat uw site zo hoog mogelijk eindigt. Die plaatsen zijn echter in vrijwel alle branches niet meer te behalen omdat anderen er eerder bij waren en daar nog jaarlijks flinke bedragen voor neertellen om de koppositie niet af te staan.

Een alternatief bij Google is advertenties bij zoekwoorden, de zogenoemde gesponserde koppelingen maar ook daar is niet veel eer meer te behalen. De bezoeker die op bijv. het zoekwoord keuken of badkamer zoekt bekijkt, zo blijkt uit diepgaand onderzoek, ook slechts een deel van deze advertenties. Bij de 1e positie kijkt 50% naar de achterliggende website en dat zakt heel snel af met voor de 2e positie nog 40%, voor de 3e positie nog maar 30% en voor de 4e positie slechts 20%. En bij de 5e t/m 8e positie gaat het nog maar om 10% van de bezoekers.

Kortom een website hebben is niet moeilijk maar gevonden worden op het internet dat is andere koek. Niet voor niets is de titel van een binnenkort te houden congres over zoekmachine marketing...... Gevonden woorden op internet is zoeken naar een speld in een hooiberg.

Mede vanwege het bovenstaande zijn er meer en andere zoekmethodieken
bijgekomen die naast enkele voordelen ook in een aantal gevallen dure nadelen hebben. Een daarvan is het zogenoemde affiliate netwerk. Adverteerders zetten advertenties op websites van derden waar bezoek komt wat aan de beoogde doelgroep beantwoordt.
Wanneer de adverteerder dat zelf regelt, of een gespecialiseerd mediaburo dat laat verzorgen, dan gaat dat in de meeste gevallen wel goed.
Er zijn echter ook bedrijven die speciale internetsites maken waarop vrijwel alleen advertenties staan en daarbij gaat het dan om de zogenoemde gesponserde Google koppelingen. Hier heeft Google geen greep op maar de adverteerder betaald zich blauw aan advertentiekosten met nauwelijks resultaat.

Een voorbeeld ter illustratie... u zoekt via Google op het zoekwoord keukens. In de lijst met resultaten ziet u http://zoek.dsonlineu.com/keuken/keukens.html. Deze website adverteert op Google met slechts één doel en wel om bezoekers op haar sites te laten doorklikken naar de vermeldingen en daarmee klikprovisie op te strijken. En als u dan wat verder speurt wie er achter die site zit dan ontdekt u dat deze site van Fasturl Internet Services is (www.fasturl.nl) en als je daarop klikt ...tja dat staat wel ver van keukens af.

Heeft u wel eens iets over klikfraude gelezen? Dat er software is die zorgt dat er vaak op advertenties geklikt wordt met als enig doel om advertentiegeld op te strijken? We hebben geen bewijzen maar het zou ons niet verbazen als dat met veel gebruikte zoekwoorden uit onze branche ook zou gebeuren. Internet is echter veel te belangrijk geworden om er niet als bedrijf aanwezig te zijn. In 2006 werd door de Nederlanders 80 miljoen uur per week (is + 24% tov 2005) gesurft op het internet.

Hoewel Google nog lang niet passé is (en wie weet ook wel nooit passé zal worden) is er wel een ontwikkeling aan de gang waarbij steeds meer clustering te zien is van bedrijven die dezelfde doelgroep willen bereiken. Een goed voorbeeld daarvan is de thuiswinkel organisatie die de Internetwinkels in beeld brengt maar zo zie je meerdere brancheorganisaties die moeite doen om bij het zoeken van consumenten samen toch sterker naar voren te komen.

Gelukkig hebben zien wij in onze branche ook een dergelijke ontwikkeling. Sterker nog onze zo traditionele branche loopt zowaar een keer flink voorop! Zo heeft de Vereniging Comfortabel Wonen bijvoorbeeld een heel digitaal winkelcentrum op internet gebouwd (www.woonboulevard-online.nl) waarop inmiddels zo'n 40 grote merkfabrikanten zich met complete showrooms presenteren. Een site die in korte tijd een groot zeer geïnteresseerd bezoek blijkt aan te spreken en waarbij de gemiddelde bezoeker/ster meer dan een uur rondneust. We mogen gerust stellen dat de opzet een unieke is want een dergelijke invulling van collectief succesvol samenwerken zijn wij nog nergens anders tegen gekomen. Veelal blijft het bij, uiteraard ook heel nuttige, startpagina's maar een bijzondere vormgeving maakt het natuurlijk wel extra aantrekkelijk.

Internet deskundigen verwachten de komende jaren een sterke groei naar verbetering van zoek methodieken en dat is hard nodig om als individueel bedrijf of organisatie zichtbaar te worden of te blijven tussen de miljarden internetpagina's die er inmiddels bereikbaar zijn. Wordt uw website al goed gevonden op het internet?

Wilt u reageren mail dan naar bcweijers@amweko.nl