Bart Weijers begon zijn loopbaan in wonen in 1975 bij groothandel Vihamij Buttinger en maakte in 1978 de overstap naar Ucosan Sanitair. Gedurende 16 jaar was hij verantwoordelijk voor Ucosan in Nederland. Van 1996 t/m 2002 was hij alg.dir. van Almat Keukens in Oisterwijk. In 1990 was hij een van de initiatiefnemers achter de Vereniging Comfortabel Wonen waarvan hij sinds 1997 voorzitter is. Sinds 2003 is hij werkzaam bij AMWEKO BV, het in de afbouwbranche gespecialiseerde direct marketing adviesbureau. Voor meer informatie kijk op www.amweko.nl

De column van Augustus 2010

Nog maar 4 maanden en het jaar is weer voorbij.

Terwijl ik dit schrijf genieten we van de laatste mooie dagen van deze zomer. Maar wanneer u dit leest zijn de vakanties in het gehele land ook al weer zo’n beetje voorbij. De scholen beginnen weer en u en ik maken ons op voor alweer de laatste maanden van 2010. En de kerst? Die lijkt nog heel ver weg. Toch is die dichterbij dan u denkt. Als u speciale promotie plannen wilt uitvoeren in de december maand dan is het heel verstandig daar nu vast aan te beginnen. Een goede voorbereiding is tenslotte nog steeds het halve werk en wanneer iedereen die bij uw plannen betrokken is tijdig aan de slag gezet kan worden voorkomt dat stress die zonder meer toeslaat als alles op het laatste moment geregeld moet worden.

Hoe gaat uw kerstboodschap er dit jaar uitzien? Worden het weer de bekende advertenties maar dan voorzien van kerstballen en kerstmannen? Of gaat u nu een keer het roer omgooien en organiseert u een effectieve direct mail actie voor bestaande en nieuwe klanten. Voor een dergelijke aanpak zijn voldoende aanknopingspunten te bedenken maar alvorens daar wat meer over te schrijven eerst even uw geheugen opfrissen.

Voor een goede direct mail actie is het van het grootste belang dat u over goede adressen beschikt van mogelijke nieuwe klanten. Maar vergeet ook uw “oude” klanten niet want als die tevreden zijn werken ze als een ambassadeur voor uw bedrijf. Adressen van mogelijke nieuwe klanten vergaart u o.a. door:

En als u dan de adressen op een rij heeft dan wordt het tijd voor de keuze van uw kerstactie. Ik reik u een paar suggesties aan met elk een geheel andere strekking. Misschien heeft u wel een heel ander idee. Prima, want u moet een actie kiezen die 100% bij u past en voor de een is dat een actie met veel gezelligheid, voor de ander meer een actie met een serieuze ondertoon en weer een ander zal kiezen voor een sterk commercieel getinte opzet.

Bezoek de expositie van regionale kunstschilders bij badkamercentrum 123 in Tiel.

U zult verbaasd zijn hoeveel creativiteit er in de regio blijkt te zijn op allerhande terrein. Maak een keuze voor bijv schilderkunst of keramiek en zet in de plaatselijke krant een oproep om mee te doen aan een gratis expositie gedurende de decembermaand. Uit de vele aanmeldingen die u zullen bereiken kiest u één of meerdere kunstenaars en van hun werk maakt u een expositie. Nodig uw klanten met een aangepaste direct mail actie die aansluit op de expositie uit om bijv van 13 t/m 23 december te komen kijken in uw showroom. En natuurlijk vermeld u erbij dat de nieuwe badkamers en/of keukens ook te bewonderen zijn. De plaatselijke pers zal graag redactionele aandacht (is gratis publiciteit) aan uw actie besteden als u hen er op tijdig bij betrekt.
Als uw bedrijf wat meer gewend is badkamers via mond tot mond reclame en/of in de relatie sfeer te verkopen is dit een mooie subtiele manier om extra onder de aandacht te komen.

Bezoek de Keuken KerstShow van 13 t/m 23 december bij Fritsen Keukens Utrecht.

Wilt u er wat meer commercie in. Uitstekend idee. Als dat goed bij uw normale verkoop aanpak past is daar beslist niets op tegen. Organiseer eens een Keuken KerstShow of als u dat leuker vindt klinken een Keuken Tiendaagse Marathon. Gedurende 10 dagen is uw showroom bijv van 14.00 tot 22.00 uur geopend en uw relaties worden via een brief uitgenodigd te komen. Belt u de mogelijk nieuwe keuken kopers vooraf nog even op dat kunt u een concrete tijdsafspraak maken en heeft u de agenda strak in de vingers. Verkopen is helpen kopen en u zult verrast zijn hoeveel mensen graag geleidt worden naar de koopdaad, als u maar initiatief neemt.

Ontwerp uw nieuwe keuken en win een…….(vult u zelf maar in).

Een vertrouwde manier om bezoekers te trekken is een leuke actie waarbij wat te winnen valt. Maar dan natuurlijk wel op een manier dat u er ook uw voordeel bij hebt. Met een ontwerpactie krijgt u een grote hoeveelheid adressen van consumenten die eigenlijk wel wat met de badkamer of keuken zouden willen doen. U krijgt tegelijkertijd veel informatie over wensen, ruimten, mogelijkheden etc. waar u al tijdens de actie direct op in kunt haken. Het is een prima vertrekpunt om tot verkoop te komen. En wie de prijs wint? Dat zou ik een ander laten bepalen, bijv. de wethouder voor volkshuisvesting. Ook daar kunt u publiciteit mee maken en niemand kijkt u scheef aan als de prijs op een lastige plek valt.

Ik ben benieuwd welke kerstactie u dit jaar gaat houden. In elk geval wens ik u er veel succes mee.

Wilt u reageren mail dan naar bcweijers@amweko.nl