Bart Weijers begon zijn loopbaan in wonen in 1975 bij groothandel Vihamij Buttinger en maakte in 1978 de overstap naar Ucosan Sanitair. Gedurende 16 jaar was hij verantwoordelijk voor Ucosan in Nederland. Van 1996 t/m 2002 was hij alg.dir. van Almat Keukens in Oisterwijk. In 1990 was hij een van de initiatiefnemers achter de Vereniging Comfortabel Wonen waarvan hij sinds 1997 voorzitter is. Sinds 2003 is hij werkzaam bij AMWEKO BV, het in de afbouwbranche gespecialiseerde direct marketing adviesbureau. Voor meer informatie kijk op www.amweko.nl

De column van April 2011

Social media... Hype of noodzaak?

Hyves, Facebook, Twitter, Linkedin en zo zijn er nog tientallen activiteiten op het internet vandaag de dag die kort samen gevat worden onder de noemer Social Media.

Als we de goeroes mogen geloven dan tel je niet meer mee als je geen tijd en aandacht besteed aan wie je bent op internet. De vraag is op zijn plaats of dit de zoveelste hype is of dat er nu toch echt wat aan de hand is waaraan deelname nuttig en/of leuk kan zijn.

Eerst even wat feiten op een rij...

Naam Startdatum Aantal geregistreerden Aantal wekelijkse gebruikers in Ned.
Facebook 2004 650 miljoen ca 4.000.000
Hyves 2004 11 miljoen ca 7.000.000
Twitter 2006 200 miljoen ca 500.000
Linkedin 3 miljoen ca 2.000.000

Voor waar geen getallen waar een snelle conclusie... weer een hype... voor de hand ligt maar enige nuance is wel op zijn plaats.

Facebook en Hyves (en deels ook Twitter) worden toch vooral gezien als voor privé gebruik hoewel langzamerhand ook daar wel de commercie begint toe te nemen. Als die ontwikkeling zich doorzet, en daar heeft het alle schijn van, dan komt er een bijzonder krachtig communicatie kanaal bij waar tegen zeer lage kosten met enorme aantallen consumenten contact gelegd kan worden.

Linkedin is een netwerk platform wat vooral business to business gebruikt wordt en het mogelijk maakt om op eenvoudige wijze met (toekomstige) zakenpartners in contact te komen. Uit ervaring kan ik zeggen een handig hulpmiddel om op informele wijze nieuwe relaties aan te knopen en bestaande op de hoogte te houden. Twitter haalt de wereld erg dichtbij. Per dag gaan er zo’n 110 miljoen berichten (tweets) de wereld in waarvan het zakenleven een groot deel in beslag neemt.

De kracht van deze nieuwe media is recentelijk in het Midden Oosten wel aangetoond. Het gevaar zit er echter in dat deze nieuwe media te veel reclamezuil worden en daardoor irritatie oproepen en zichzelf om zeep helpen. Het overkomt mij nogal eens dat ik een connectie laat afvallen omdat ik genoeg krijg van al die commerciële boodschappen. De kunst is dan ook om het voor de lezer de moeite waar de laten zijn jou te volgen. Toch zou ik u willen adviseren u er in te verdiepen. Het is te omvangrijk en de dagelijkse wereld om u heen te beïnvloedend om er niets van te weten en wellicht zelfs de boot te missen.

Tot slot nog een anekdote die een aardige illustratie is dat u tegenwoordig al snel uw hele doopceel op het internet hebt staan ...of juist niet... en dat kan, zo blijkt uit het navolgende voorbeeld, in beide gevallen verkeerd uitpakken. De anekdote betreft de aanstelling van een directeur bij een grote media organisatie die vooral als taak kreeg om een belangrijke social media tak te gaan bouwen. De bewuste man werd in de managementpers even langs de social media meetlat gelegd. Men stelde vast... nog nooit iets met Twitter gedaan, geen Linkedin profiel, geen Hyves pagina, geen Facebook pagina, geen You Tube filmpjes en nog nooit een blog verstuurd. Conclusie... ze halen een leek binnen.

Ik wens u veel succes in dit nieuwe tijdperk.

Wilt u reageren mail dan naar bcweijers@amweko.nl